SEA en SEO zijn waarschijnlijk termen waar je wel eens van hebt gehoord. Tenminste: als jij tegenwoordig regelmatig op het internet aan het vertoeven bent, anders bestaat er een kans dat je er juist nog nooit van gehoord hebt. Hoewel de termen op elkaar lijken, kan gesteld worden dat er toch een groot verschil tussen de twee is. Een SEO bureau houdt zich bezig met de optimalisatie van zoekmachines voor verschillende websites, aan de hand van zoekwoorden. Om hoog in de zoekmachines te komen met verscheidene zoekwoorden, moeten er bijvoorbeeld SEO-teksten geschreven worden, maar bijvoorbeeld ook aan linkbuilding en dergelijke worden gedaan.
Een SEO houdt zich ook bezig met zoekmachines, maar dan niet op de organische manier maar juist op de betaalde manier. Zoals je wellicht weet, kun je tegenwoordig op verschillende manieren betaald gaan adverteren. En dat is dus waar een SEA specialist zich mee bezig houdt, maar wat doet deze dan precies? In dit artikel gaan we daar dieper op in, zodat jij precies weet wat een een SEA doet, en waarom het in veel gevallen aan te raden is om een SEA bureau in te schakelen.
Juiste zoekwoorden vinden
Als je betaald gaat adverteren, heb je in principe een voordeel op mensen die alleen maar op een organische manier aan het adverteren zijn. Een groot verschil is namelijk dat je bij een betaalde manier van adverteren altijd bovenaan komt te staan, terwijl dit bij organische zoekwoorden juist best een lastige kwestie kan zijn om te bewerkstelligen. Maar om daar optimaal gebruik van te maken, is het dan wel belangrijk om de juiste zoekwoorden te vinden. Zoekwoorden waarbij je zeker weet dat deze klanten trekken. Het moeten niet alleen zoekwoorden zijn die populair zijn, maar ook zoekwoorden die gedaan worden door mensen die echt een dienst nodig hebben. Omwille van die reden is de juiste zoekwoorden vinden, dus ook een echte aanrader te noemen.
Verschillende kanalen gebruiken
Overigens beperkt betaald adverteren zich niet alleen tot zoekmachines, maar kun je hiervoor bijvoorbeeld ook de sociale media gebruiken. Of andere kanalen om te adverteren, want dat brengt uiteraard zeer veel belangwekkende voordelen met zich mee. Een SEA specialist kijkt ook welke kanalen het beste gebruikt kunnen worden voor specifieke ondernemingen. Heeft iemand bijvoorbeeld een jong en dynamisch bedrijf? In dat geval kan het dan aan te raden zijn om jonge kanalen te gebruiken om te adverteren. En op bepaalde sociale media kun je zelfs op specifieke doelgroepen adverteren. Dus daar kan een SEA je dus ook mee helpen. Die kan kijken welke kanalen het beste geschikt zijn voor jouw diensten of producten.
Inhuren
Veel mensen vragen zich af of het aan te raden is om een SEA in te huren. Als jij goed wil adverteren en niet wil dat je advertentiekosten op een verkeerde manier worden besteed, kan het zeker aan te raden zijn om een SEA in te huren om dit voor jou te doen. Zoek dan wel een goede op!