Ben jij druk bezig met allerlei (online) cursussen om je jezelf als ondernemer zo goed mogelijk te ontwikkelen? Dat snappen wij heen goed! Een goede voorbereiding en je kennis verbreden is het halve werk om zo perfect in de behoefte van je klanten en andere zakelijke relaties te voorzien. Om alle samenwerkingen zo goed mogelijk te laten verlopen is het belangrijk om duidelijke afspraken met elkaar te maken, oftewel overeenkomsten. Een overeenkomt zijn afspraken die je gezamenlijk maakt om verassingen of andere bijzonderheden in de toekomst te voorkomen. In de blog leggen we je uit waarom het belangrijk is altijd een overeenkomt op te stellen en welke soorten er allemaal zijn.  

Waarom een overeenkomst? 

Een overeenkomst is vooral belangrijk om twee hoofdredenen: je hebt zwart op wit alle afspraken die gezamenlijk gemaakt zijn duidelijk in kaart, dus minder kans op een conflict met een werknemer of partner. Daarnaast kun je altijd wanneer een conflict ontstaat, terugvallen op de gemaakte afspraken waardoor je in je recht staat.  

Welke overeenkomsten zijn er allemaal? 

In principe kan je voor iedere afspraak een overeenkomst opstellen. Denk aan een arbeidsovereenkomst, managementovereenkomst, aandeelhoudersovereenkomst en een vaststellingsovereenkomst.  

Een vaststellingsovereenkomst is bijvoorbeeld een contract die opgesteld is voor het voorkomen of oplossen van een geschil. Met een geschil kan in dit geval worden bedoel dat jij als werkgever een personeelslid wilt ontslaan. Dit wordt ook wel een beëindigingsovereenkomst genoemd. Hierin staan dus alle afspraken in die belangrijk zijn omtrent het ontslag van je (toekomstige) werknemer zoals: de hoogte van een transitievergoeding, redenen van ontslag, data van uitbetalingen, einddatum van het dienstverband. Toevallig een werknemer en wil je meer informatie hierover? Kijk dan op de volgende links:  

  1. https://juridischplatform.nl/ontslag/vaststellingsovereenkomst/  
  1. https://juridischplatform.nl/ontslag/geld/ontslagvergoeding  

Naast het ontslaan van een personeelslid kan het ook wel eens voorkomend dat je een geschil krijgt met een zakenpartner. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een goede samenwerkingsovereenkomst op te stellen om problemen in de toekomst te voorkomen. Niemand wil ten onder gaan door een geschil die voorkomen had kunnen worden met behulp van een overeenkomst. Dus wees altijd bereid goed de tijd te nemen, bijvoorbeeld samen met een jurist om alle afspraken van beide kanten duidelijk op papier te zetten.