Selecteer een pagina

Jouw doelgroep is begin 20, woont in Noord Nederland, houdt van fotografie en is fan van het merk Sony. Jij als fotowinkel wilt die doelgroep bereiken. Social media adverteren is dan een heel sterk middel. Met adverteren op social media kun je op het juiste moment, met de juiste boodschap, via het juiste kanaal jouw doelgroep benaderen. Met een passende tone of voice. Alsof de advertentie letterlijk op hun lijf is geschreven.

Jouw boodschap overbrengen aan een hele specifieke doelgroep. Op het juiste moment via het juiste kanaal. Dat doe je met social media adverteren. Niet schieten met hagel, maar in de roos.

Waarom social media adverteren?

Zoals aangegeven kun je echt heel gericht jouw doelgroep benaderen. Een doelgroep die hoogstwaarschijnlijk interesse heeft in jouw dienst / product. Via social media adverteren kun je jouw bedrijf bij hen onder de aandacht brengen. Ondertussen bouw je een online reputatie op, vergroot je de betrokkenheid van je doelgroep en ontwikkel je een relatie met je volgers. Vervolgens krijg je ook meer bezoek op je website en meer conversies. Je bent online beter vindbaar en dat helpt je uiteindelijk ook weer op gebied van zoekmachine optimalisatie. Wanneer je doelgroep jou beter leert kennen, en ze zien je in de resultaten van Google – dan komen ze eerder bij jou uit dan bij je concurrent.

Wat kost het?

De kosten bepaal jij zelf. Je kunt een budget instellen van een tientje per dag tot een veelvuldige ervan. Je stelt een maximaal bedrag in, zodat je er niet overheen kan gaan. Daarnaast is het ook maar net hoe lang je gaat adverteren. Heb je een actie of wil je jouw merk meer onder de aandacht brengen? In het laatste geval zal je waarschijnlijk langer gaan adverteren. Ongeacht je budget, kun je bij social media advertising via twee manieren betalen voor de advertenties:

CPC

CPC staat voor ‘cost per click’, oftewel: het bedrag wat je betaalt voor elke keer als je doelgroep op jouw advertentie klikt. Meestal kies je voor dit model als meer website verkeer jouw doel is.

CPM

CPM staat voor ‘cost per mille’. Hiermee betaal je niet per klik, maar pas wanneer er duizend vertoningen zijn behaald. Als je doel meer bereik is, dan is dit een goed model om mee te starten.

Bij het instellen van je budget zie je meteen hoeveel mensen in je doelgroep je daarvoor kunt benaderen.

Welk social media platform kiezen?

Of je nou Facebook kiest of LinkedIn, is natuurlijk ook weer afhankelijk van wie je doelgroep is. LinkedIn is puur zakelijk. Goed voor b2b bijvoorbeeld. Dan is Instagram weer minder Facebook net weer wat minder geschikt. Is jouw doelgroep vooral jongeren en tieners? Dan zou je TikTok kunnen overwegen en LinkedIn links laten liggen. Maar sinds Instagram ook van Facebook is, kun je heel eenvoudig dezelfde advertenties op beide platformen gebruiken.

Aan de slag met social media adverteren?

Ook aan de slag met advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest, etc? Vraag eens een social marketeer bij jou in de buurt om je op weg te helpen. Zo’n marketeer weet precies welk platform je het best kunt kiezen, hoe je je doelgroep samenstelt en welke interesses daarbij horen, en stelt met je een gericht plan op. Zo haal je het onderste uit de kan met social media adverteren.