Inspiratie opdoen op gebied van vrijwel alles wat je in je dagelijks leven tegenkomt. Veel mensen maken gebruik van deze enorme beeldbank. En dat betekent dat er voor jou ook veel prachtige kansen liggen om Pinterest marketing in te zetten voor jouw bedrijf.
Op Pinterest ga je mensen verleiden met jouw eigen beeldmateriaal die je doelgroep graag wil zien, wil delen en waar ze hopelijk ook nog meer van willen weten. Dus klikken ze en komen ze op jouw website of webshop. Vervolgens wil je natuurlijk dat men daar een aankoop gaat doen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een proefabonnement afnemen. In dit artikel lees je alles over Pinterest marketing.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een social media platform, met een grote verzameling beeldmateriaal, bijvoorbeeld foto’s, video’s en gifjes. Gebruikers kunnen deze afbeeldingen bewaren als pin op een bord. Vaak om zo een eigen inspiratiebord te maken. Mensen kunnen ook hun eigen afbeeldingen uploaden, maar de meeste gebruikers komen op Pinterest om vooral beelden van anderen te zien en te bewaren (te pinnen). Zo kan het zijn dat jouw geplaatste afbeelding bij nog wel honderden mensen op hun bord terecht komen.
Wat wil je bereiken?
Voor je nu meteen een zakelijk account aanmaakt en alvast borden gaat aanmaken, is het goed om eerst stil te staan bij het doel. Wat wil je bereiken met Pinterest marketing? Wil je naamsbekendheid genereren? Of vooral meer bezoekers naar je website? In dat geval: wat wil je dat de bezoekers dan doen? Bedenk bij je antwoorden hoe Pinterest je daarbij kan helpen. Wil je vooral e-mailadressen verzamelen voor e-mailmarketing? Dan kun je bijvoorbeeld een weggever bieden in een interessant artikel. Om zo de mensen die via Pinterest binnenkomen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief
3 tips om aan de slag te gaan met Pinterest marketing
Wil je aan de slag gaan met Pinterest als marketingmiddel, dan komt daar veel bij kijken. Er zijn namelijk heel wat mogelijkheden die Pinterest biedt. Maar om een start te maken delen we 3 tips met je:
Tip 1: maak een zakelijk account aan
Met een zakelijk account heb je inzicht in de statistieken in welke pins het wel of niet goed doen. Verifieer ook je website. Op die manier kun je ook meteen zien hoeveel gebruikers van Pinterest doorklikte naar je website
Optimaliseer je profiel: zorg dat je alle informatie goed bijvult. Mensen weten op die manier meteen wie je bent, wat je te bieden hebt en voor wie. Dat doe je onder meer door een duidelijke profielfoto, een oproep tot actie en zoekwoorden.
Tip 2: de juiste zoekwoorden
Wil je gevonden worden? Dan is zoekwoorden het allerbelangrijkste. Bedenk welke woorden je doelgroep intypt om bij jou uit te komen. Heb je geen idee? Dan kun je Pinterest daar zelf voor gebruiken om zoekwoord ideeën op te doen. Gebruik deze woorden in je profiel, je bord en in de beschrijving bij je pins.
Tip 3: Website Pinterest vriendelijk maken
Als het kan: maak dan gebruik van verticale afbeeldingen op je website. Bij de blogs en bij de pagina’s. Deze afbeeldingen kun je zelf pinnen en als gevolg een ander straks ook. Op mobiel nemen deze afbeeldingen meer ruimte in beslag dan horizontale. Ze vallen meer op. Voeg ook een alt-tekst toe aan je afbeeldingen. Dit komt als beschrijving naar voren als mensen je afbeelding pinnen. Maar ook los van Pinterest marketing is het goed om alt tekst toe te voegen aan al je afbeeldingen op je site. Het helpt je tevens ook in Google.