Selecteer een pagina

Wanneer je een website hebt, wil je graag bovenaan in Google staan. Want hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers je op je website krijgt. Verkoop je ook nog eens producten op je website? Dan kan het ook leiden tot meer omzet. Je heb twee opties om beter zichtbaar te worden in Google, namelijk zoekmachine optimalisatie en betaalde advertenties. Maar wat is zoekmachine optimalisatie en betaalt adverteren? Hieronder zullen we de belangrijkste voor- en nadelen bespreken en wat zoekmachine optimalisatie en betaalde advertenties precies inhouden.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is de manier om beter organisch zichtbaar te worden in Google. Het zijn de resultaten die je ziet na de betaalde advertenties. SEO implementeer je door te investeren in linkbuilding, content en techniek. Door dit te optimaliseren zorg je ervoor dat je organisch zal groeien. Het effect na het optimaliseren zal je, afhankelijk van de concurrentie, binnen een paar weken merken. Bij techniek gaat het om de structuur van je website en de snelheid van de website. Naast de structuur is content op de website heel belangrijk. In de content kan je belangrijke zoekwoorden terug laten komen. Als laatst is linkbuilding ook belangrijk. Linkbuilding zorgt ervoor dat je voldoende backlinks heb naar je website.

Wat is betaald adverteren?

Tegenover SEO staat SEA. SEA, ook wel betaalt adverteren, is het betalen aan Google om boven aan in zoekresultaten terecht te komen. Hoe meer je betaalt, hoe hoger je staat ten opzichte van de concurrent. Met betaalt adverteren zorg je ervoor dat je direct zichtbaar bent. Hierbij kan je ook je doelgroep bepalen, je richten op bepaalde zoekwoorden en op een bepaalde locatie richten. Bij SEA zal je wel per klik moeten betalen. De kosten van het aantal kliks is per zoekwoorden verschillend. Een combinatie van SEO en SEA is ook mogelijk.