Op deze website ontdek je allerlei e-cursussen voor consumenten en ondernemers. Dit blog is iets anders. Geen reclame voor een e-cursus, maar de beginselen die jij nodig hebt om een e-cursus SEO ranking te kunnen volgen. Zodat jouw website een van de beste SEO geoptimaliseerde websites van Nederland wordt.
Het begin: wat SEO inhoudt
De afkorting SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dat betekent: de website of webshop optimaliseren voor zoekmachines. Die kunnen de website daardoor sneller uitlezen en beter begrijpen waar de website over gaat. Het gevolg: jouw website is beter vindbaar voor mensen die via Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo etc. naar producten of diensten zoeken die jij aanbiedt. Daarom is SEO een belangrijk onderdeel van online marketing.
SEO is niet zo eenvoudig
Google, als ’s werelds grootste zoekmachine, heeft een complex en steeds veranderend algoritme ontwikkeld om te bepalen welke websites in hun zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht moeten worden weergegeven. Die resultaten gaan op basis van SEO ranking: de relevantste bovenaan. Google´s doel is namelijk om relevante resultaten te bieden aan degenen die iets googlen. Dus als je zoekt op “schoen kopen” wil je dat Google allerlei schoenenwinkels aan jou laat zien. En geen dierenzaken. Voor jou als website- of webshopeigenaar is het net zo: je wilt dat jouw website bij alle relevante zoekopdrachten getoond wordt. En niet bij irrelevante. Daarom wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachine rankings. Oftewel: via SEO hun algoritme een handje helpen.
Er zijn veel factoren die meespelen in dit algoritme, maar Google heeft nooit een officiële lijst vrijgegeven van wat die factoren zijn. Dit betekent dat SEO meer een kunst dan een wetenschap is – er is geen oplossing die succes garandeert. Gelukkig zijn er nog enkele beproefde methoden die we kunnen gebruiken om onze kansen op een goede positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren.
De onderdelen van SEO
Simpel gezegd bestaat SEO uit drie onderdelen: de autoriteit van jouw website, de inhoud van jouw website en de techniek. Je kunt dus op allerlei manieren SEO doen: werken aan de teksten en afbeeldingen op jouw website (inhoud), werken aan de laadsnelheid en andere problemen op de website (techniek) of werken aan autoriteit opbouwen. Grote kans dat jij nu door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom zijn er diverse tools die jou helpen om jouw SEO ranking te achterhalen en te verbeteren.
Hoe achterhaal je jouw SEO ranking?
Zoals je net hebt gelezen, zijn er diverse tools die je kunt gebruiken voor jouw SEO. Sommige tools vertellen je hoe jouw website op SEO gebied heeft gepresteerd. Andere vertellen hoe jouw SEO er op dit moment voorstaat. En weer andere geven tips hoe je de autoriteit, inhoud en/of techniek kunt verbeteren. Een heleboel keuze dus. Wil je weten welke tools er zijn en hoe je ze gebruikt? Volg dan een e-cursus over SEO ranking.